Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

torsdag 2 februari 2017

Veckan som gått


Jag följer en blogg som heter Rost och Rädisor.  Anette skriver om sina fantastiska odlingar, sina fina hönor, ja om sin vardag. Och hon ger så mycket inspiration. För någon vecka sedan skrev hon ett inlägg om att odla groddar.  Jag tänkte att det ska jag också göra, trodde jag hade en påse Alfalfafrö i skafferiet men de var tydligen slut. Köpte en påse nu i veckan så äntligen har även jag en glasburk på gång med groddar. Det är så gott, lite örtsalt på..

Ett annat inlägg handlade om tomater...då skrev hon om en sort som heter Vilma som man kan odla året runt, även på vintern, inne på fönsterbrädan. Jag frågade om jag fick tigga till mig några frön och bara någon dag senare kom det ett brev i brevlådan, så nu ska det odlas Vilma tomater.

 Samma dag som jag köpte Alfalfafröna passade jag på att köpa en ny kökslampa. Vi har ett långt köksbord och vi har bara haft en skomakarlampa över bordet. På senaste tiden tycker jag det har varit för dåligt ljus och bestämde mig för att köpa en ny. Vi är jättenöjda med lampan...men vi har hamnat i en knepig situation och hade jag visst det hade jag inte köpt lampan, just nu...tänk att det finns oärliga människor som inte kan skilja på mitt och sitt. Saken är polisanmäld och jag hoppas att det här ordnar upp sig snabbt.

Igår var det sista dagen för Elsa på dagis. Ancilla som driver Voff hunddagis är en helt fantastisk människa, så duktig. Hon aktiverar hundarna så de är så trötta när de kommer hem. Idag tog Elsa och jag en riktig långpromenad. Jag fick ett aktivitetsarmband i julklapp, och man kämpar ju att nå målen varje dag, Tanken är att komma upp i ca 10.000 steg varje dag. Det blir det inte varje dag, men idag tog vi en längre tur in i skogen och när vi kom hem stod stegmätaren på 7242 steg, så idag når vi nog målet.
Elsa rusar runt i skogen och är världens lyckligaste vovve. Nya träd, buskar,grenar och dofter att undersöka. Och så äter hon en massa, just nu spydde hon på golvet i hallen, inte roligt att ta hand om. Dottern har lämnat Gotland och är klart med sitt uppdrag, den här veckan är de på Ing 2 i Eksjö och har eftervård av material och fordon, men på söndag kommer hon. Vi längtar. 

Fredag i morgon, passar på att önska er en trevlig helg.

9 kommentarer:

Monica sa...

Ja, jag följer också "Rost och rädisor" sedan en tid tillbaka och man blir verkligen imponerad av hennes energi! Sådan odlingslust har jag inte - jag håller mig till en mycket blygsammare skala, men det är kul att läsa om! Tomaterna lät ju verkligen intressanta! Jag har faktiskt sparat frö av en av de tomatplantor vi hade i fjor, så nu ska jag försöka driva upp egna plantor i år för första gången, jag brukar köpa färdiga!

Skönt för er att dottern kommer hem och kan ta hand om sin hund, men då blir det kanske jobbigt för dig att få ihop 10000 steg/dag?
Ha en trevlig helg, kram, Monica

Helena sa...

Så skönt att Malin kommer hem, nu behöver ni inte längta längre du och Elsa. Nästan synd att hon slutar på dagiset, men matte är ju bäst.
Vilken fin lamppa! Det behövs nu i vintermörkret. Skulle behöva en större lampa själv, men det får vänta.
Hade inte vågat ha en stegräknare, 10 000 steg om dagen det är mycket. Tror jag hade blivit stressad om det var för lite en dag, men det är väl det som är meningen. Det går väl inte att räkna simtag om du är i badhuset, det kanske finns någon variant som gör det.
Ska gå in och läsa bloggen Rost och rädisor och njuta av hennes energi.

Evas Kvarnaro sa...

Så snällt av Anette att bidra med lite tomat fröer hoppas de blir fina.
Ja hon har en kanon intressant blogg, jag har t.o.m. varit hemma på hennes gård.
Det är mycket man vill göra vid den här tiden på året, men ibland måste man hejda sig,
vissa fröer m.m. är lite för tidigt att så eftersom de gror snabbare och ute är det ännu vinter.
Snygg lampa, dotter har en sådan som hon trivs med.
Det blir säkert tomt efter Elsa, du har ju vant dig vid henne nu.
Stegräknare hade vi på jobbet förr och man blev så snopen att det blev så många steg inomhus, (äldreboende), ingen räkning här nu, för nyhetens behag har dalat och jag vet på ett ungefär hur mycket eller lite det blir per dag just nu.

AnneLie inte så konstigt att du inte fick fram någon text på mitt inlägg, jag hade nämligen inte publicerat det då, utan det låg i viloläge trodde jag.
Fick bråttom att skriva klart krönikan, nu är den äntligen slut. Det blev fler bilder om du har lust att se tillbaka.

Nu ska jag och Rolf gå på bio, *Småstad' heter den. Börjar kl 18.30, innan dess bjuder bion på fika. Ett trevligt sätt att träffa folk i typ våran ålder och grannar som man inte sett på länge.

Må väl kram/ Eva

Vform sa...

Nästan så det börjar klia i målarfingrarna när jag ser din bild, den du har satt opp som header nu! Fantastisk!! Önskar jag får låna den någon gång ifall jag kommer på att måla någon tavla!?
Härligt med promenader :) Får hoppas du kommer opp till tiotusen steg nu fast du inte har sällskap ... Fin bild också på Elsa där hon poserar på stubben :)
Fin lampa, den behövde du absolut vid ert långa bord! Tråkigt om det strulat till sig, hoppas det ordnar sig!
Jag är ingen odlingsmänniska, men beundrar er som kan!
Fin fortsättning på februari! Vi har äntligen fått ett par cm snö, så lite vitare har världen blivit ... just nu :)
Kram Vivan

Lisa i byn sa...

Det blir tomt för er utan Elsa. Men hon saknar förstås matte.
Den nya lampan passar bra över ert matbord.
Kram

Rost och rädisor sa...

Så roligt att kunna inspirera! Kan trösta dig med att även om du haft alfalfa frön kvar gror de bäst som nya, så ingen idé att spara i skåpet. Ett antal gånger har jag gjort det misstaget och blivit besviken när jag tänkt komma igång och fröna inte funkar.
Så hoppas jag att du kommer att bli nöjd med Vilma.

Lampan perfekt över bordet. Förstår att du är nöjd, men jag förstår inte vad som hänt. Det låter allvarligt. Nån som har stulit plånboken, ditt betalkort eller vad?

Här har vi letat efter ett set bilnycklar i en vecka. Vi har alltså åkt runt till de ställen som besökts det aktuella dygnet de försvann, frågat på CLV och varit hos polisen, letat på parkeringar, i bilen, jackor, byxfickor och väskor. Ger mig ändå sjutton på att de inte är så långt borta. Tanken att de skulle vara stulna har också fallit in.

Fin bild på Elsa som sitter så fint och väntar på dig. Är det en vandringsled i skogen? Ser för smalt ut både för smalspår och skogsväg.

Nu ska jag ut och röja lite i växthuset. Har faktiskt två julljusstakar kvar att packar ner och en del hyacintkreationer att demontera.

Ha det så gott
/Anette


Snäckskalsdalen. sa...

Idag är det söndag! Då kommer hon! Matte! Blir kanske lite konstigt utan Elsa........
Oh, stegräknare har jag haft, men det var inget för mig, jag blev stressad av den och jag går så mycket ändå varje dag, så jag gav bort den med gott samvete!
Fin lampa, passar perfekt över bordet.
Kram

ulla laiho sa...

Vilken snygg lampa!

Det är svårt att få till 10.000 steg tycker jag, som är lat av naturen. Jag står så gärna stilla i trädgården och gräver och rensar eller fotar en blomma. Men idag har jag tagit en promenad, som var ca 6 kilometer. Det blev inte mer än 8400 steg men jag är nöjd med det. Ibland känns det som man gått långt men med stegräknaren kan man inte lura sig själv.

Ha en bra vecka!

Evas Pyssel sa...

Anette är verkligen en inspirationskälla. Vi har bytt fröer. Hon fick ett par tomatsorter av mig och jag av henne. Vilma hade jag redan köpt av Tomatklubben. Den är redan uppe ur jorden. Ska bli jättespännande att se om man lyckas med den.
Elsa är ju en helmysig hund. Ja kanske inte när hon spyr upp saker inne. Ajax är också kvick på att plocka i sig barkbitar och annat jox. Hittar han något intressant är det hopplöst att få honom att släppa det. Han är så bytesmedveten jakthund som han är.
Här snöar för fullt ikväll. Jag hade hoppats slippa mer snö. Det blir så halt på vägen. Vägskötseln här på vischan är inte högt prioriterad.
Ha det gott ! Eva