Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera

Några av mina intressen, sticka till olika hjälporganisationer, gjuta i betong och fotografera
foto: Anne-Lie

måndag 25 juli 2016

Värmebölja och en välkommen skur

Nu är det väl riktig sommar, eller hur. Vilken värme vi fått. Lite väl höga temperaturer. Hundarna (Dotterns och syrrans) badar lite överallt för att svalka sig. En badbalja står på gräsmattan, fast roligast är det att hoppa ner i fiskdammen. Hmm...vet inte om jag gillar det.
I torsdags var jag in till Växjö och handlade, köpte mig bla. ett par gåstavar. Under vår semestervecka i Aneby, fick man alltid ha paraplyet med sig och jag märkte då att det var rätt skönt att stötta sig på det, så haltade jag lite mindre.

I fredags tog vi en premiärtur med stavarna ner till vår sjö. Kändes riktigt bra. Så mycket vildhallon vi hittade, måste e mig iväg och plocka av dem. Vi hittade även en del kantareller.

Våra målare är verkligen flitiga i värmen, förstår inte hur de orkar hålla på. De klättrar på taket, hänger i fönsterna, ja de är lite överallt. och färg och penslar går det åt.


I lördags hade vi bjudit hem Omars familj.  Vi har länge pratat om att vi ska ha en heldag tillsammans med dem. Jag körde och hämtade dem på fm. Vi fikade tillsammans, gick runt i trädgården, tittade på blommor och våra djur. Sedan tog vi en promenad ner till sjön. Ungdomarna (och min man) ville bada. Senare på kvällen tände vi grillen. Omars pappa blev grillmästare. Alla var så glada och vi trivs så bra ihop. När min man körde hem dem var de så tacksamma  för allt de fått vara med om under dagen.

I går när jag satt med mitt eftermiddagskaffe i solstolen i skuggan under kastanjen började det mullra på himlen. Åskan var långt borta men kom närmare och närmare...och till slut kom ett efterlängtat regn, Det bara öste ner och på ett par minuter fick vi 12 mm. Så skönt. Tänk så friskt och skönt det blir ute efter regnet.

Idag har ungdomarna och jag varit på marknad. Köpte med mig lite vykort hem och tre påsar med löste. Lilla Elsa var med och hon var rejält trött när vi åkte hem. Många nya intryck för henne. Ett litet gosedjur fick hon av sin matte.

5 kommentarer:

Monica sa...

Ja, nu är det verkligen riktig sommar! Lite väl varmt i mitt tycke också, men havet är ordentligt uppvärmt nu och skönt att svalka sig i!
Här är det snustorrt i jorden, så jag skulle inte tacka nej till ett åskregn, även om jag inte gillar åska!
Så roligt att ni umgås med Omar och hans familj, både för dom och er!
Fiffigt med gåstavarna...
Kram, Monica

ulla laiho sa...

Vi har också haft det varmt några dagar, plus 28 grader i skuggan, och bara 2 mm regn alldeles nyss.

Det är jobbigt när man har svårt att gå utan att få ont. Jag har fått ett schema av en fot-terapeut som jag kämpar med och formpressade skosulor. Jag tar en långpromenerad (5-8 km) en gång i veckan med ett gäng damer för att få bättre kondition och träna fötterna.

Det blir ännu inte så mycket vinbär att jag kan koka saft. Jag har ett recept på en sockerkaka, som jag tycker är god. Den heter "Dalarökaka med vinbär". God ljummen med lättvispad grädde eller vaniljglass. Recept finns exempelvis på den här bloggen:

http://mariasfrestelser.blogspot.se/2011/08/vinbarskaka-ocksa-kallad-dalarokaka.html

Ha det bra!
Ulla

Snäckskalsdalen. sa...

Så mysigt ni ser ut att ha det när ni sitter och äter och vilket hushåll du har nästan jämt! Fantastiskt att du orkar.
Bra med stavarna, och känns det bra är det säkert bra också.
Det där regnet så riktigt härligt ut! Vi fick lite i natt, men jag tror inte vi vet hur mycket.....
Så klart vi kommer att höras av! Vi ses ju också på Instagram och mailen finns ju alltid och jag kan ju kommentera hur mycket jag vill. Vi får se hur länge det varar!
Kramar stora som hus

Evas Pyssel sa...

Så varmt det har varit några dagar . Tänk att man kan längta efter regn. Men växterna är så törstiga och så hör man överallt att man ska spara på vattnet. Odlingarna får allt sitt. Och vi hoppar i Kalmarsund istället för i duschen så ofta vi kan. Idag har jag varit och badat med två barnbarn i Hindsjön vid Alsterbro.
Härligt du ordnar det för era utländska vänner. De är säkert så tacksamma
Du skulle se vad körsbär vi har på träden . Och jag har verkligen fyllt burkar och flaskor iår. Måste plocka fler blåbär, men man får ju så attans ont i ryggen.
Ha det finfint. Kram Eva

Bibbis blandning sa...

Oj, jag har visst en del att läsa här hos dig.
Ni ordnar så fint med era kalas och det måste vara kul för Omar att få ta med sig sin familj till er.
Den där hunden är jättefin.